Anmeldelser / Nordisk / Poesi

I en andens sted: Linda Klakkens «Skriv ferdig boka om livet ditt»

Skriv ferdig boka om livet ditt fra Flamme Forlag, 2014, er ikke en digtsamling, men et langdigt. Digtet handler om drengen Adam. Adam er: 18 år, bokser, ghettobarn fra østkanten. Han er den, som snakker med knytnæverne. Han er den, som tager kolde brusebade og passer sin lillesøster frem for skolen. Han kommer fra et land uden hav. Adam er også: forelsket, forvirret, digter. Han taler ikke lige så rent, som han skriver. Han har en god ven, som bliver forvist fra landet. Han drikker Coca Cola Zero og spiser pasta til jul.

Linda Klakkens langdigt er et taledigt. Det er Adam, som taler. Der er en mundtlig rytme som driver teksten, og et omkvæd som lyder: ”venste venstre høyre uppercut” – det er Adams mantra, hans forsvar mod en fjendtlig verden. Digtet er en lang streng af ord uden pause, og sætningerne fordeler sig ofte over flere korte linjer, så læseren konstant drives fremad. Adam fortæller om skolen og arbejdet, om familien, som sover på madrasser på gulvet i den lille lejlighed. Der er en smuk udvikling i tankestrømmens små skred og associationer:

”støvet i hjørnene

er hudcellene våre

vi forsvinner lag for lag

det snør så sakte

at det ser ut som om snøen

henger stille i lufta” (13)

Adams stemme er til tider en opremsning af ulykke, til tider skildringer af venskab og nærhed. Desværre bliver han aldrig rigtig aggressiv eller kommer ud af takt, digtet løber aldrig af sted med ham. På den anden side virker det stærkt på mig, når erfaringer fra fattigdom, vold og asylmodtagelse nævnes i samme tonefald som trappevask og matematiktimer. Alting er inkluderet i digtet, for: ”Dette er ikke poesi / det er livet mitt”. Adam er en helt almindelig dreng, rastløs som alle andre unge, og utilpasset imod sin vilje:

”vi satte fyr på søppeldunken utafor mottaket

til helvete med pedagogene

til helvete med de faglærte

jeg var eldre da

jeg er mye yngre nå

det gymnasiale uttrykket i ansiktet

jeg prøvde aldri å være annerledes

det var andre som fortalte meg at jeg var det” (56)

De midterste linjer sang Bob Dylan for 50 år siden. Når Adam taler til Norge, lyder der også et ekko af Allen Ginsbergs America: ”Norge / jeg snakker til deg / Norge / dette er alvorlige greier”. De intertekstuelle referencer ligger i digtet, måske uden at Adam selv er klar over det: ”Norge / kle av deg for meg”. Det er ikke for ingenting, at Klakken tidligere har udgivet en bog om beatpoeten Lawrence Ferlinghetti (Den siste beatpoeten, 2010).

Skriv ferdig boka om livet ditt er Linda Klakkens tredje udgivelse. Det er en ganske tynd bog i et lille format, som en pamflet. Omslaget er petroleumsblåt, og på forsiden ses et billede af en sportsudøver, som bliver tacklet – modstanderen spænder ben. Skriv ferdig boka om livet ditt handler om mange slags uretfærdigheder. Uretfærdigheder i hjemmet, i ungdommen, i den måde, vi har indrettet vores samfund på. Jeg er umiddelbart lidt skeptisk til politiske digte, som forsøger at ’give stemme’ til nogle andre end tekstens egentlige afsender. Det gør en forskel for mig, at det ikke er Yahya Hassan, der har skrevet dette digt, men Linda Klakken. Hvorfor gør det en forskel? Adam er armensk andengenerationsindvandrer. Hans navn betyder menneske. Han er den, der løber efter bussen og forsøger at indfange en identitet. Han er den, der ikke tilhører nogen religion men taler mange sprog. Klakken har mødt ham i metroen, på biblioteket, har set ham sove på en varmerist. Adam er allemandseje. Alligevel var jeg mere begejstret for Klakkens forrige digtsamling, Mamma, kone, slave fra 2013, hvor hun skriver om sine egne erfaringer som minoritet – som lesbisk mor og forfatter. Jeg har skrevet et essay om de to forrige, meget anbefalelsesværdige, udgivelser her. Adams stemme er for så vidt troværdig, men jeg er ikke helt overbevist af projektet, hvis mål synes at være, at jeg skal sætte mig i den andens sted. Indvandrerproblematikker og social ulighed er bestemt vigtige emner, men Klakkens digt fortæller mig ikke noget, som jeg ikke i forvejen vidste eller kunne forestille mig. Den forrige digtsamling, som også er politisk ladet, har en personlig nerve og sårbarhed, som gør teksten stærk og vigtig. Jeg finder ikke den samme nødvendighed i dette langdigt, på trods af mange lyriske kvaliteter.

Noe på hjertet?

