Anmeldelser / Nordisk / Poesi

Nær ved at briste – fornyende dansk lyrik

det nemme og det ensomme af Asta Olivia Nordenhof er et af de fineste værker, der er udkommet i Danmark de seneste år. Den sælsomme titel står skrevet i en barnlig hånd henover et privat feriefoto af forfatteren på bogens forside. Inde i bogen fortsætter denne naivistiske stil, idet alting står skrevet med små bogstaver og talesprogsforkortelser. Digtene virker beskedne på siderne, de er luftige linjeskift på en bred, hvid baggrund. Men der er en stor tyngde bag hver lille tekst, der uforsødet skildrer et liv med familievold, prostitution og psykisk ustabilitet.

Asta Olivia Nordenhof er 26 år gammel og dimitterede fra Forfatterskolen i København i 2011. Hun skriver med en kombineret skrøbelighed og styrke, som gør mig helt vægtløs. Der er en sitren i stemmen, som taler, og grænsen mellem vild begejstring og sammenbrud er ikke tykkere, end skindet på en blomme: ”nerverne er galere end jeg”. Digtene er skrevet med en hypersensitivitet i kroppen. Det er huden, frem for hovedet, som oplever verden, og Nordenhofs stemme er hysterisk af sanser: ”hvis ét til snefnug rammer mig i nakken og smelter ned langs ryggen / så knepper jeg fandme alle jeg ser eller jeg begynder at græde og stopper aldrig igen”. Andre gange er tonen trist og vred. Teksterne kredser om sociale uligheder i samfundet, uretfærdigheden heri, for eksempel morens historie: ”nogen skulle ta hendes ydmyghed fra hende / min mor / jeg skulle ha sagt: / det er ingens ret at ødelægge dig / alle de fuckhoder / du er omhyggelig med makeuppen inden vi skal til et skolearrangement / glem det / bare glem det / der er ingen grund til at være venlig over for de uvenlige / det er ingens ret at kræve af dig at du er venlig over for de uvenlige”. For alt det smukke, som Nordenhof skarpt og detaljeopmærksomt indfanger – katte i solskin, sommerbrune knæ, vandglas – er der en alvorlig virkelighed, som trænger igennem den barnlige begejstring og tager vejret fra mig:

pas på jeg kommer og plyndrer jer

med mine barnebryster som er blevet gigantiske i mellemtiden

jeg har taget tyve kilo på af de nye piller

her har i mig

Asta Olivia Nordenhofs digte giver mig ganske enkelt gåsehud, og det bliver kun forstærket af at opleve forfatterens lidt kejtede skikkelse, der læser dem højt. Der er en autenticitet og ømhed i digtsamlingen, som er dedikeret til kæresten, og man hviler i det næsten private: ”jeg vil ikke skrive mere i dag, jeg kommer ind til dig nu”. Samtidig er der en glasskør humor i teksterne, ofte næsten tragikomisk. det nemme og det ensomme fortjener at blive læst også i Norge, eller: norske læsere fortjener værket. Ind til det sker, opfordrer jeg til at besøge Nordenhofs blog, ”jeg hedder mit navn med versaler”, som har eksisteret her siden 2010. På bloggen findes flere af digtene fra den udgivne bog, foruden en overvældende mængde umiddelbare og uredigerede tekster, som er fantastiske i deres egen ret.

det nemme og det ensomme er udgivet på forlaget Basilisk. I januar i år vandt bogen Montanas Litteraturpris, som hvert år gives til fornyende dansk litteratur.

Noe på hjertet?

