Arrangementer

BokTorsdags vårprogram

BokTorsdags program for våren tar form, og hurra for det! Dette semesteret har vi  fokus på norsk skjønnlitteratur, og kanskje spesielt debutanter og lyrikk. En gylden sjanse hvis dere ønsker å få litt ny input, med andre ord. Vi har også klart å kapre en stor kvinnelig forfatter – Hanne Ørstavik – og det er vi ikke så rent lite stolte over. Fullstendig informasjon om arrangementene kommer. Følg med på Kulturutvalgets Facebookside, på studentersamfundets nettside, eller her.

13. mars: Intervju med Sivert Nesbø. Nå har vi reklamert for dette i øst og vest, men det er altså ikke til å komme fra at Nesbøs debutroman Skårgangar fortjener å bli snakket om og lest. Har jeg nevnt at nynorsken er så vakker at en kan bli forelsket?

27. mars: Samtale med Hanne Ørstavik. Ørstavik har vunnet X antall litterære priser. Senest i høst uttalte en svensk kritiker at Norge er inne i en litterær gullalder, der Ørstavik står i spissen. I hennes nyeste roman Det finnes en stor, åpen plass i Bordeaux, beskriver Ørstavik det skjeve og destruktive forholdet mellom Ruth og Johannes. I forsøket på å skape fellesskap, går Ruth inn i en «lammende og farlig prosess hvor hun presser seg selv til å teste egen kjærlighet og seksualitet» (Mari N. Nilsen, VG).

«Alt er forandret for meg, sånn, etter at jeg møtte Johannes. Jeg trodde jeg kjente meg selv, visste hva jeg likte og ikke, hva jeg ville være med på, og ikke. Nå vet jeg ikke mer.»

Samtalen mellom BokTorsdags Ingeborg og Ørstavik vil kretse rundt de psykologiske og eksistensielle dimensjonene ved, og konsekvensene av, en seksualitet fylt av overskridelse, men blottet for nærhet.

Sjekk ut arrangementet på Facebook.

3. april: Diktopplesning ved debutanter. Dette blir en fin og avslappet kveld! Vi får besøk av Isabel El-Melhaoui, Eli Fossdal Vaage og Unnveig Aas, som alle debuterte med diktsamlinger i vår. Bloggen Bokmerker.org anmeldte nylig Kan jeg finnes i andre formater av El-Melhaoui, hvis du er nysgjerrig.

10. april: Foredrag ved Arild Linneberg om stuntpoeten Triztan Vindtorn. Det skulle ikke forundre meg om du ikke har hørt om Vindtorn før. Men, han er mest sannsynlig representert i den norske diktantologien din. Nå har det seg slik at landets første nasjonale poesipris hedrer Triztan Vindtorns forfatterskap. 21. mars deles Triztan Vindtorn poesipris ut for andre gang; dermed dette arrangementet. Linneberg, litteraturprofessor og tidligere kamerat av Vindtorn, gir oss en innføring i poetens symbolisme, billedbruk og fremføringskunst. Og han snakker om arven etter Vindtorn.

Vindtorn portrett sort hvitt

Noe på hjertet?

